Kolektor ssący 1.4 Turbo A14NET NEL sprawdzenie, regeneracja


Przeczytaj do końca!!!

W samochodach :

Opel Astra, Corsa, Meriva, Insignia, Zafira  1.4 Turbo  A14NET/NEL,  B14 NET/NEL 140KM, 120KM

Chevrolet Cruze, Trax 1.4 Turbo, 

Buick Encore 1.4 Turbo 

 w kolektorze ssącym występuje  zaworek zwrotny. W przypadku jego uszkodzenia, podczas jazdy z dużym obciążeniem powietrze pod ciśnieniem z turbiny dostaje się przez kolektor ssący i uszkodzony zawór do skrzyni korbowej  powodując powstanie tam nadciśnienia rzędu 0.4 bar i :

wycieki oleju

  • z okolic przepustnicy,
  • z uszczelek pod pokrywą zaworów,
  • z simeringu pomiędzy silnikiem a skrzynią,
  • z simeringu na kole pasowym, 
  • przyśpieszone uszkodzenie zaworu membranowego odmy, 
  • wyciek oleju  z zawodu membranowego na cewkę zapłonową na wysokości 4 cylindra. 

Powstają kody  błędów (nie zawsze):
  •    P1101 Nieprawidłowe działanie układu powietrza dolotowego,
  •    P0299 Ciśnienie doładowania za niskie,
  •     P0171 Uboga mieszanka ( błąd ten pojawia się często przy uszkodzeniu zaworu odmy w pokrywie).  W 90 % przypadków zaraz po uszkodzeniu zaworka w kolektorze następuje prawie natychmiastowe uszkodzenie membrany w pokrywie zaworów.

Sprawdzenie czy zaworek jest na swoim miejscu zajmuje kilka minut potrzebna nam tylko latarka. 

Krok 1: Zdejmujemy  przewód nadmiaru ciśnienia w kolektorze dolotowym.

Krok 2:   Zaglądamy do króćca wystającego z kolektora. Na dnie powinien znajdować się mały czerwony łebek  wielkości główki zapałki jeżeli go nie ma, to znaczy że zaworek w  kolektorze jest uszkodzony i wymaga wymiany:

Zdarza się, że główka zaworka jest widoczna, lecz  zaworek jest zatarty i nie pracuje prawidłowo. Jeżeli mamy wątpliwości co do jego poprawnej pracy możemy sprawdzić jego działanie w nastepujący sposób:
1.  Zdejmujemy pokrywę zaworów z silnika

2. Kciukiem  zatykamy otwór w głowicy zaworów oznaczony strzałką zieloną. 
3. Dmuchamy ustami w króciec kolektora ssącego (czerwona strzałka).

  Jeżeli możemy wdmuchać  powietrze z lekkim oporem, ale nie możemy go wyciągnąć - zawór działa prawidłowo.

  Jeżeli zawór nie stawia oporu przy próbie wyciągnięcia powietrza - jest uszkodzony.



Uszkodzenie przylgni w kolektorze 1.4 Turbo




Oprócz zaworka zwrotnego w kolektorach 1.4 Turbo zdarza się, że uszkodzeniu ulega kanał odmy na połączeniu kolektor-głowica, który utrzymuje uszczelkę  pod  kolektor powodując zasysanie lewego powietrza.

 Za dopłatą 90 zł nadlewamy brakujący fragment kolektora, umożliwiając prawidłowy montaż uszczelki.

Przy zamawianiu kolektorów prosimy o podanie numeru kolektora. Numer GM jest umieszczony na górze kolektora w miejscu wskazanym strzałką.

Prosimy o podanie średnicy króćca serwa.  Standartowo wynosi 8 mm, ale w kolektorach o końcówce numeru 171 od 2014 występowały króćce o średnicy 16mm.

Świadczymy usługi regeneracji zaworu zwrotnego w kolektorze. Usługa zawiera :

  • czyszczenie kolektora,

  • frezowanie przylgni, 

  • montaż nowego zaworka zwrotnego,

  • koszt  regeneracji : 480 zł brutto,

  • Na w.w usługę udzielamy 24 miesięcznej gwarancji bez limitu kilometrów,

  • Usługę regeneracji można zakupić na ALLEGRO

  • https://allegro.pl/oferta/kolektor-ssacy-opel-1-4-turbo-regeneracja-13071802990
  • Jazda z uszkodzonym zaworkiem prawie zawsze powoduje udzkodzenie zaworu odmy w pokrywie zaworów. Najczęstsze objawy uszkodzonej pokrywy:

  • Nierówna praca silnika na wolnych obrotach ,

  • Wyciek oleju na cewkę zapłonową na wysokosci 4 cylindra,

  • Powstawanie kodów błędów P0171 (uboga mieszanka)

  • Długoterminowa i krótkoterminowa korekta paliwa przekracza + 20 %

  • Regeneracji podlegają tylko  pokrywy orginalne. Koszt regeneracji pokrywy wynosi 220 zł. 

  • Prosimy nie przysyłać do regeneracji zamienników na których nie ma numerów GM.  Większość z nich ma wadę fabryczną, która objawia się bardzo mocnym przysysaniem korka wlewu oleju. Takich pokryw nie da się użytkować ani regenerować.

  • Sprawdzenie pokrywy: https://www.xn--pokrywy-zaworw-xob.pl/pokrywa-14net

  • Usługa regeneracji pokrywy na Allegro:https://allegro.pl/oferta/pokrywa-zaworow-opel-1-4-turbo-regeneracja-12643381950


  •   Uszkodzone części  można przysłać pocztą lub kurierem (prosimy o bardzo staranne zabezpieczenie części, kolektor i pokrywa są  wykonane z kruchego tworzywa). Pokrywa zaworów musi być odsunięta w paczce od kolektora o co najmniej 5cm. Co jakis czas zdarza się, że niestarannie zapakowane części ulegają uszkodzeniu w transporcie. Nie jesteśmy w stanie otwierać wszystkich paczek przy kurierach, więc dochodzenie odszkodowania od firm kurierskich nie jest łatwe.

  • Do środka prosimy włożyć na dużej kartce adres do odesłania, telefon kontaktowy, oraz informację czy chcą Państwo paragon czy fakturę. Wystawiamy faktury z VAT .

  •  W razie potrzeby mamy na miejscu gotowe kolektory po regeneracji na wymianę.  W celu sprawdzenia dostępności prosimy o przygotowanie numeru GM kolektora.

  •    Przy wysyłce naszego kolektora doliczamy kaucję zwrotną w wysokości 400 zł. Kaucję zwracamy na wskazane konto po odesłaniu starego kolektora. Odsyłany kolektor nie może mieć innych usterek. 

  • Jeżeli Wasze auto jest wyposażone w instalację LPG korzystniejsze dla Państwa będzie wysłane waszego kolektora do regeneracji. Kolektor z LPG ma wkręcone wwiertki. Jeżeli wyślemy Wam nasz kolektor, trzeba będzie jechać z nim do gazownika na wstawienie nowych wwiertek, oraz na ponowną regulację instalacji gazowej.

  •   Zregenerowane części odsyłamy za pobraniem w ciągu 1-2 dni roboczych od otrzymania paczki.

  •  Na usługę regeneracji udzielamy 24 miesięcznej gwarancji bez limitu kilometrów.

  •   Części prosimy wysyłać na adres:

  • "MOTRONIC"  ul.Małachowska 6   27-415 Kunów   tel: 570 060 078

  •  Pomoc w zdiagnozowaniu usterki tel: 570 060 078 w godz: 8-18

  • Zamawianie kolektorów i informacje o wysyłkach: 570 560 046 w godz: 7-15

Naprawa kolektorów nieorginalnych (zamienników)

Od około 2 lat dostępne są chińskie zamienniki kolektorów 1.4 Turbo. W części z nich występuje wada fabryczna. Powierzchnia zaworka zwrotnego w kolektorze jest o ok. 10 procent mniejszcza niż w orginale, co powoduje, że po kilku miesiacach używania i nawet lekkim zabrudzeniu, następuje zmniejszenie przepływu powietrza  przez zaworek i wygenerowanie błedu P1101 - niewłaściwy przepływ powietrza. Usunięcie tej wady wiąże sie z wydatkiem 350 zł

Kolektory nieorginalne można rozpoznać po kwadratowym króćcu (zakreślone na czerwono)


Montaż bypassu w kolektorze Opel 1.4 Turbo

Średnio kilka razy w miesiącu otrzymujemy do regeneracji kolektor ssący 1.4 Turbo z założonym zaworem obejściowym zwanym bypassem. W ten sposób właściciele samochodów próbują uniknąć kosztów zwiazanych z regeneracją kolektora.Co prawda zamiast zaworka zwrotnego jest wstawiony zawór w baypasie, i membrana w pokrywie zaworów jest bezpieczna, ale w praktyce często dochodzą nowe "skutki uboczne" np: błąd P0171 czyli uboga mieszanka, lub błąd P1101 tj niewłaściwy przepływ powietrza w układze dolotowym. Zawór zwrotny w kolektorze ma ścisle określony przepływ powietrza i jakakolwiek zmiana w górę lub w dół powoduje powstanie błędów. W 2012 roku gdy zaczynalismy regenerować kolektory zaczynaliśmy od bypasów. Po kilku miesiącach okazało sie że tylko regeneracja orginalnego zaworka przywraca kolektor do stanu fabrycznego.


Montaż rurki w kolektorze 1.4 turbo

Kilka razy w miesiącu dostajemy do regeneracji kolektor, w którym została zamontowana rurka mająca zastąpić pracę zaworka zwrotnego. Naszą przygodę z kolektorami w 2014 roku zaczęliśmy właśnie od próby zastąpienia zaworka rurką. Wykonaliśmy około 20 różnych rurek, poświęciliśmy kilka tygodni pracy i nigdy nie udało nam się uzyskać 100 % efektu. Do poprawnej pracy kolektora w pełnym zakresie obrotów i obciążeń potrzebny jest zawór zwrotny, i to o odpowiedniej przepustowości. Jeżeli jednak zdecydują się Państwo na eksperymenty z rurką, prosimy zachować  ostrożność. Jeżeli klej lub silikon  dostanie się do otworków w zaworze, wydostanie go stamtąd często okazuje sie niemożliwe lub nieopłacalne

Naprawa na miejscu

Właściwe zdiagnozowanie usterek w tym silniku bywa dosyć trudne. Jest to spowodowane zawiłością układu odmy. Układ odpowietrzania skrzyni korbowej w tym silniku jest tak zaprojektowany, że nawet niewielkie odchylenie przepływu powietrza powoduje nieprawidłową pracę układu. Dlatego w przypadku problemów najlepiej wybierać warsztaty które zajmują się Oplami na codzień. Jeżeli jednak  masz problem  z błędami P0171, P1101, P0299 i ustaleniem co jest uszkodzone, przyjedź do nas zdiagnozujemy i usuniemy problem w ciągu 1 dnia ( w przypadku regeneracji pokrywy i kolektora zaczynamy ok godz 8 kończymy ok godz 13 ).

Każdy klient dostaje paragon lub fakturę bez VAT i 2 letnią pisemną gwarancję na części i usługi.

Orientacyjne koszty:

Diagnostyka:   koszt 220 zł 

zawiera :


 diagnostyka komputerowa silnika

 odczyt błędów, 

 sprawdzenie korekt paliwowych, 

 sprawdzenie podciśnienia w kolektorze ssącym sprawdzenie pracy sond lambda

 sprawdzenie ciśnienia w skrzyni korbowej

 sprawdzenie pracy pokrywy zaworów i grzybka w kolektorze ssącym

 sprawdzenie newralgicznych części i miejsc przy silniku które   powodują problemy z odmą i "lewym powietrzem" 

ustalenie, co konkretnie jest uszkodzone (bez niedomówień typu: wymienimy zobaczymy)




Diagnostykę wykonujemy zawsze, nawet jeżeli ktoś już stwierdził co jest uszkodzone. Dzięki niej jesteśmy w stanie ze 100% pewnością ustalić co jest dobre co należy wymienić, nie narażamy klienta na niepotrzebne wydatki. Tylko w tym roku kilka razy zdarzyło się, że właściciel auta przyjechał z gotową diagnozą umówiony na wymianę kolektora i pokrywy. Po diagnostyce okazało sie że kolektor i pokrywa są sprawne a problem leżał zupełnie gdzie indziej i usunięcie usterki było kilka razy tańsze niż przewidywano.

W przypadku uszkodzenia samej pokrywy zaworów:

Diagnostyka, demontaż- montaż pokrywy : 220 zł

Regeneracja pokrywy:                                220zł

Uszczelka pod pokrywę:                             130 zł

Razem:                                           570zł 



W przypadku uszkodzenia pokrywy i kolektora:

Diagnostyka, demontaż- montaż pokrywy:   220 zł

Regeneracja pokrywy:                                 220 zł

Uszczelka pod pokrywę:                              130 zł

Regeneracja grzybka w kolektorze:              480 zł
Uszczelka pod kolektor ssący :                      50 zł
Demontaż montaż kolektora:                       200 zł

Nadlanie przylgni (nie zawsze):                     90 zł

Czyszczenie przepustnicy:                              0 zł


Razem:                                              1390 zł 

Na wszystkie nasze usługi i części dostaniesz paragon lub fakturę oraz 2 letnią pisemną gwarancję bez żadnych limitów.