KOLEKTOR SSĄCY OPEL 1.4 TURBO A14 NET NEL
SPRAWDZENIE I REGENERACJA

15.01.2024
Przeczytaj do końca!!

W samochodach :
Opel Astra, Corsa, Meriva, Insignia, Zafira 1.4 Turbo A14NET/NEL, B14 NET/NEL 140KM, 120KM
Chevrolet Cruze, Trax 1.4 Turbo,
Buick Encore 1.4 Turbo

w kolektorze ssącym występuje zaworek zwrotny. W przypadku jego uszkodzenia, podczas jazdy z dużym obciążeniem powietrze pod ciśnieniem z turbiny dostaje się przez kolektor ssący i uszkodzony zawór do skrzyni korbowej powodując powstanie tam nadciśnienia rzędu 0.4 bar i wycieki oleju:
  • z okolic przepustnicy,
  • z uszczelek pod pokrywą zaworów,
  • z simeringu na kole pasowym,
  • przyśpieszone uszkodzenie zaworu membranowego odmy,
  • wyciek oleju z zawodu membranowego na cewkę zapłonową na wysokości 4 cylindra.

Powstają kody błędów (nie zawsze):

  •  P1101 Nieprawidłowe działanie układu powietrza dolotowego,
  •  P0299 Ciśnienie doładowania za niskie
  •  P0171 Uboga mieszanka ( błąd ten pojawia się często przy uszkodzeniu zaworu odmy w pokrywie).

W 90 % przypadków zaraz po uszkodzeniu zaworka w kolektorze następuje prawie natychmiastowe uszkodzenie membrany w pokrywie zaworów.
Sprawdzenie czy zaworek jest na swoim miejscu zajmuje kilka minut potrzebna nam tylko latarka.

krok 1

Zdejmujemy  przewód nadmiaru ciśnienia w kolektorze dolotowym.

krok 2

Zaglądamy do króćca wystającego z kolektora. Na dnie powinien znajdować się mały czerwony łebek  wielkości główki zapałki jeżeli go nie ma, to znaczy że zaworek w  kolektorze jest uszkodzony i wymaga wymiany

ZDARZA SIĘ, ŻE GŁÓWKA ZAWORKA JEST WIDOCZNA, LECZ ZAWOREK JEST ZATARTY I NIE PRACUJE PRAWIDŁOWO.



Jeżeli mamy wątpliwości co do jego poprawnej pracy możemy sprawdzić jego działanie w nastepujący sposób:

1.  Zdejmujemy pokrywę zaworów z silnika

2. Kciukiem  zatykamy otwór w głowicy zaworów oznaczony strzałką zieloną.
3. Dmuchamy ustami w króciec kolektora ssącego (czerwona strzałka). Jeżeli możemy wdmuchać powietrze z lekkim oporem, ale nie możemy go wyciągnąć - zawór działa prawidłowo. Jeżeli zawór nie stawia oporu przy próbie wyciągnięcia powietrza - jest uszkodzony.

USZKODZENIE PRZYLGNI W KOLEKTORZE 1.4 TURBO



Oprócz zaworka zwrotnego w kolektorach 1.4 Turbo zdarza się, że uszkodzeniu ulega kanał odmy na połączeniu kolektor-głowica, który utrzymuje uszczelkę pod kolektor powodując zasysanie lewego powietrza.

 Za dopłatą 120 zł nadlewamy brakujący fragment kolektora, umożliwiając prawidłowy montaż uszczelki.


Przy zamawianiu kolektorów prosimy o podanie numeru kolektora. Numer GM jest umieszczony na górze kolektora w miejscu wskazanym strzałką.

Prosimy o podanie średnicy króćca serwa. Standartowo wynosi 8 mm.

W kolektorach o końcówce numeru 171 od 2014 występowały króćce o średnicy 16mm.

ŚWIADCZYMY USŁUGI REGENERACJI ZAWORU ZWROTNEGO W KOLEKTORZE.



 Usługa zawiera :

  • czyszczenie kolektora,
  • frezowanie przylgni,
  • montaż nowego zaworka zwrotnego,

Koszt  regeneracji : 580 zł brutto,

Na w.w usługę udzielamy 24 miesięcznej gwarancji bez limitu kilometrów,

Usługę regeneracji można zakupić w naszym sklepie:


UWAGA !

    • PROSIMY NIE PRZYSYŁAĆ DO REGENERACJI ZAMIENNIKÓW NA KTÓRYCH NIE MA NUMERÓW GM. WIĘKSZOŚĆ Z NICH MA WADĘ FABRYCZNĄ, KTÓRA OBJAWIA SIĘ BARDZO MOCNYM PRZYSYSANIEM KORKA WLEWU OLEJU. TAKICH POKRYW NIE DA SIĘ UŻYTKOWAĆ ANI REGENEROWAĆ.


JAZDA Z USZKODZONYM ZAWORKIEM PRAWIE ZAWSZE POWODUJE UDZKODZENIE ZAWORU ODMY W POKRYWIE ZAWORÓW. NAJCZĘSTSZE OBJAWY USZKODZONEJ POKRYWY:

      • Nierówna praca silnika na wolnych obrotach ,


      • Nierówna praca silnika na wolnych obrotach ,


        • Powstawanie kodów błędów P0171 (uboga mieszanka)

      • Długoterminowa i krótkoterminowa korekta paliwa przekracza + 20 %

      • Regeneracji podlegają tylko pokrywy orginalne.

    •   Koszt regeneracji pokrywy wynosi 280 zł.

Zamówienie usługi regeneracji:

  1. Uszkodzone części można przysłać pocztą lub kurierem (prosimy o bardzo staranne zabezpieczenie części, kolektor i pokrywa są wykonane z kruchego tworzywa). Pokrywa zaworów musi być odsunięta w paczce od kolektora o co najmniej 5cm. Co jakis czas zdarza się, że niestarannie zapakowane części ulegają uszkodzeniu w transporcie. Nie jesteśmy w stanie otwierać wszystkich paczek przy kurierach, więc dochodzenie odszkodowania od firm kurierskich nie jest łatwe.
  2. Do środka prosimy włożyć na dużej kartce adres do odesłania, telefon kontaktowy, oraz informację czy chcą Państwo paragon czy fakturę. Wystawiamy faktury VAT .
  3. W razie potrzeby mamy na miejscu gotowe kolektory po regeneracji na wymianę. W celu sprawdzenia dostępności prosimy o przygotowanie numeru GM kolektora.
  4.   Przy wysyłce naszego kolektora doliczamy kaucję zwrotną w wysokości 400 zł. Kaucję zwracamy na wskazane konto po odesłaniu starego kolektora. Odsyłany kolektor nie może mieć innych usterek.
  5. Jeżeli Wasze auto jest wyposażone w instalację LPG korzystniejsze dla Państwa będzie wysłane waszego kolektora do regeneracji. Kolektor z LPG ma wkręcone wwiertki. Jeżeli wyślemy Wam nasz kolektor, trzeba będzie jechać z nim do gazownika na wstawienie nowych wwiertek, oraz na ponowną regulację instalacji gazowej.
  6.   Zregenerowane części odsyłamy za pobraniem w ciągu 1-2 dni roboczych od otrzymania paczki (w przypadku nagłego zwiększenia ilości paczek czas może ulec wydłużeniu).
  7. Na usługę regeneracji udzielamy 24 miesięcznej gwarancji bez limitu kilometrów.

 Części prosimy wysyłać na adres:
"MOTRONIC" ul.Małachowska 6
27-415 Kunów tel: 570 060 078

Pomoc w zdiagnozowaniu usterki: 570060078

Naprawa kolektorów nieorginalnych (zamienników)

Od około 2 lat dostępne są chińskie zamienniki kolektorów 1.4 Turbo. W części z nich występuje wada fabryczna. Powierzchnia zaworka zwrotnego w kolektorze jest o ok. 10 procent mniejszcza niż w orginale, co powoduje, że po kilku miesiacach używania i nawet lekkim zabrudzeniu, następuje zmniejszenie przepływu powietrza przez zaworek i wygenerowanie błedu P1101 - niewłaściwy przepływ powietrza. Usunięcie tej wady wiąże sie z wydatkiem 350 zł

Kolektory nieorginalne można rozpoznać po kwadratowym króćcu (zakreślone na czerwono)

Montaż bypassu w kolektorze Opel 1.4 Turbo

Średnio kilka razy w miesiącu otrzymujemy do regeneracji kolektor ssący 1.4 Turbo z założonym zaworem obejściowym zwanym bypassem. W ten sposób właściciele samochodów próbują uniknąć kosztów zwiazanych z regeneracją kolektora.Co prawda zamiast zaworka zwrotnego jest wstawiony zawór w baypasie, i membrana w pokrywie zaworów jest bezpieczna, ale w praktyce często dochodzą nowe "skutki uboczne" np: błąd P0171 czyli uboga mieszanka, lub błąd P1101 tj niewłaściwy przepływ powietrza w układze dolotowym. Zawór zwrotny w kolektorze ma ścisle określony przepływ powietrza i jakakolwiek zmiana w górę lub w dół powoduje powstanie błędów. W 2012 roku gdy zaczynalismy regenerować kolektory zaczynaliśmy od bypasów. Po kilku miesiącach okazało sie że tylko regeneracja orginalnego zaworka przywraca kolektor do stanu fabrycznego.

Montaż rurki w kolektorze 1.4 turbo

Kilka razy w miesiącu dostajemy do regeneracji kolektor, w którym została zamontowana rurka mająca zastąpić pracę zaworka zwrotnego. Naszą przygodę z kolektorami w 2012 roku zaczęliśmy właśnie od próby zastąpienia zaworka rurką. Wykonaliśmy około 20 różnych rurek, poświęciliśmy kilka tygodni pracy i nigdy nie udało nam się uzyskać 100 % efektu. Do poprawnej pracy kolektora w pełnym zakresie obrotów i obciążeń potrzebny jest zawór zwrotny, i to o odpowiedniej przepustowości. Jeżeli jednak zdecydują się Państwo na eksperymenty z rurką, prosimy zachować ostrożność. Jeżeli klej lub silikon dostanie się do otworków w zaworze, wydostanie go stamtąd często okazuje sie niemożliwe lub nieopłacalne.

Naprawa na miejscu

Właściwe zdiagnozowanie usterek w tym silniku bywa dosyć trudne. Jest to spowodowane zawiłością układu odmy. Układ odpowietrzania skrzyni korbowej w tym silniku jest tak zaprojektowany, że nawet niewielkie odchylenie przepływu powietrza powoduje nieprawidłową pracę układu. Dlatego w przypadku problemów najlepiej wybierać warsztaty które zajmują się Oplami na codzień. Jeżeli jednak masz problem z błędami P0171, P1101, P0299 i ustaleniem co jest uszkodzone, przyjedź do nas zdiagnozujemy i usuniemy problem w ciągu 1 dnia ( w przypadku regeneracji pokrywy i kolektora zaczynamy ok godz 8 kończymy ok godz 14 ).

Każdy klient dostaje paragon lub fakturę bez VAT i 2 letnią pisemną gwarancję na części i usługi.


Orientacyjne koszty:

Diagnostyka:  koszt 280 zł

Zawiera :

  •  diagnostyka komputerowa silnika
  •  odczyt błędów,
  •  sprawdzenie korekt paliwowych,
  •  sprawdzenie podciśnienia w kolektorze ssącym sprawdzenie pracy sond lambda
  •  sprawdzenie ciśnienia w skrzyni korbowej
  •  sprawdzenie pracy pokrywy zaworów i grzybka w kolektorze ssącym
  •  sprawdzenie newralgicznych części i miejsc przy silniku które  powodują problemy z odmą i "lewym powietrzem"
  • ustalenie, co konkretnie jest uszkodzone (bez niedomówień typu: wymienimy zobaczymy)



Diagnostykę wykonujemy zawsze, nawet jeżeli ktoś już stwierdził co jest uszkodzone. Dzięki niej jesteśmy w stanie ze 100% pewnością ustalić co jest dobre co należy wymienić, nie narażamy klienta na niepotrzebne wydatki. Tylko w tym roku kilka razy zdarzyło się, że właściciel auta przyjechał z gotową diagnozą umówiony na wymianę kolektora i pokrywy. Po diagnostyce okazało sie że kolektor i pokrywa są sprawne a problem leżał zupełnie gdzie indziej i usunięcie usterki było kilka razy tańsze niż przewidywano.

W przypadku uszkodzenia samej pokrywy zaworów:

 Diagnostyka:                                             280 zł

 Demontaż- montaż pokrywy :                130 zł

   Regeneracja pokrywy:                            280 zł

 Uszczelka pod pokrywę:                         147 zł

 Razem:                                                       837 zł


W przypadku uszkodzenia pokrywy i kolektora:

Diagnostyka, po naprawie jazda próbna:     280 zł

Regeneracja pokrywy:                                     280 zł

Uszczelka pod pokrywę:                                 147 zł

Wymiana pokrywy:                                         130 zł

Regeneracja grzybka w kolektorze:              580 zł
Uszczelka pod kolektor ssący :                        63 zł
Demontaż montaż kolektora:                        300 zł

Nadlanie przylgni (nie zawsze):                        120 zł

Czyszczenie przepustnicy:                                   0 zł


Razem:                                                             1900 zł