Pokrywy zaworów w silnikach A14 NET NEL z czasem ulegają uszkodzeniu. Żeby zdiagnozować usterkę pokrywy należy zostawić silnik na wolnych obrotach, zaopatrzyć się w gęstą piankę np: do sprawdzania szczelności instalacji LPG i postępować jak na filmie:

USZKODZENIE POKRYWY DAJE NASTĘPUJĄCE OBJAWY:

  • Nierównomierne wolne obroty
  • Zwiększone zużycie  oleju, duże zadymienie za niebiesko zwłaszcza przy dodaniu gazu
  • Problem z odkręceniem korka wlewu oleju przy pracującym silniku ( korek jest mocno przysysany do pokrywy)
  • Problem z wyjęciem bagnetu przy pracującym silniku (stalka jest mocno wsysana do środka)
  • Zasysanie "lewego" powietrza otworkiem odpowietrzającym zawór odmy
  • Błąd P0171 (uboga mieszanka)

WAŻNE !

  W większości przypadków zdiagnozowanie uszkodzonej pokrywy jest dosyć proste. Jeżeli występuje mocne przysysanie korka wlewu oleju lub zasysanie lewego powietrza otworkiem odpowietrzającym zawór odmy, mamy 100% pewności, że pokrywa jest uszkodzona. Czasem jednak zdarza się ,że pokrywa nie daje żadnych oznak zużycia, ale mimo to jest uszkodzona i powoduje zwiększone zużycie oleju (nawet do kilku litrów na 100 km. Dochodzi wtedy do silnego dymienia. Poniżej przedstawiamy filmy na przykładzie pokryw: 1.6 XEP, 1.4 Turbo 120-140 KM, oraz 1.6 SIDI 170KM w którym pokazujemy jak sprawdzić czy zawór membranowy jest uszkodzony.

Uwaga ! Zanim wymienisz pokrywę na inną koniecznie przeczytaj !!


Istnieją dwie przyczyny uszkodzenia membramy w pokrywie zaworów:

 Membrama pracuje w oparach oleju więc po przepracowaniu około 5 lat starzeje się i pęka.

W silnikach 1.4 Turbo A14 NET, A14NEL 140KM i 120KM w kolektorze ssącym jest umieszczony mały zaworek zwrotny, który z czasem zużywa się i wylatuje ze swego gniazda. Jeżeli to się stanie w skrzyni korbowej powstaje nadciśnienie które bardzo szybko uszkadza membranę w pokrywie zaworów I powoduje wycieki oleju m in: z pokrywy zaworów i przepustnicy. Jazda z uszkodzonym grzybkiem powoduje drastyczne skrócenie żywotności membrany w pokrywie zaworowej. Dlatego przed regeneracją należy sprawdzić czy zaworek w kolektorze jest sprawny. 

Opis sprawdzenia zaworka znajduje się tutaj: https://www.xn--pokrywy-zaworw-xob.pl/kolektor-ss%C4%85cy-a14net-nel


Przy montażu pokrywy zaleca się stosowanie uszczelki:

VICTOR REINZ nr: 71-42349-00
ELRING nr: ELR 773.410

Jest to dość istotne dla prawidłowej pracy pokrywy.